Według raportu krajowego „Informacja na rzecz podejmowanych w Polsce działań na rzecz osób starszych” z 2017 roku pod koniec 2015 roku liczba ludności Polski wynosiła 38,4 mln – z czego ponad 8,8 mln stanowiły osoby w wieku 60+. Wyniki „Prognozy ludności na lata 2014–2050” wskazują na dalsze pogłębianie się procesu starzenia społeczeństwa. Szacuje się, że do 2050 roku liczba osób w wieku 60+ wzrośnie do 13,7 mln.
Coraz bardziej wpływowi
Silver Generation, czyli Srebrna Generacja, to grupa, która już dziś stanowi 1/3 naszego społeczeństwa. Wydłużająca się w ekspresowym tempie średnia długość życia Polaków oraz ich aktywności zawodowej, przy jednoczesnym spadku liczby narodzin sprawiają, że z roku na rok grupa ta staje się coraz liczniejsza i bardziej zamożna.
Siła Srebrnego Pokolenia rośnie, co przejawia się m.in. tym, że Silversi mają coraz większy wpływ na to, jakie produkty są najczęściej wybieranymi spośród innych na sklepowych półkach
Stereotypy gorsze niż brak wiedzy
Paradoksem jest fakt, że Srebrne Pokolenie to najsłabiej rozpoznana w kwestii potrzeb i oczekiwań grupa społeczna. Dodatkowo, na temat osób 50+ krążą liczne stereotypy dotyczące tego, co lubią, co ich interesuje i czym kierują się przy podejmowaniu decyzji. Projekty badawcze prowadzone przez The AGEncy pokazują, jak dalekie od rzeczywistości są wyobrażenia na temat dojrzałych Polaków.
Czy warto zakładać, że z hoteli dla dorosłych korzystają właśnie osoby 50+? Czy faktycznie ci nieco starsi słuchacze najczęściej nastawiają stacje radiowe ze „złotymi przebojami”? Do ilu z nich możliwe jest dotarcie przez Internet?
Prawdopodobnie znacie Państwo odpowiedzi na te pytania. Czy jednak zawsze są one zgodne z rzeczywistością, czy raczej budowane na podstawie stereotypów? Sprawdzaliście to?
Dzisiejsze pokolenie 50+ to w wielu dziedzinach grupa ludzi mająca zupełnie inne upodobania i oczekiwania niż jeszcze 10 lat temu. Niestety, w wielu firmach czy instytucjach polityka wobec osób powyżej 50 roku życia pozostaje niezmienna od lat.